RENDEZ-VOUS

Restored
Franstalige Belgische cinema

Hoewel films al meer dan 100 jaar lang op pellicule worden vertoond, hebben we de afgelopen 15 jaar een verschuiving gezien naar digitale projecties op DCP/Digital Cinema Package, wat de sector flink door elkaar schudde en de meeste cinemazalen dwong om dit formaat te gebruiken. Een groot deel van het Belgische filmerfgoed is hierdoor ontoegankelijk geworden voor het hedendaagse publiek. Om zich aan te passen aan deze volledig digitale dominantie, versterkt door nieuwe manieren van kijken op kleine schermpjes, heeft CINEMATEK zich meer dan tien jaar geleden gespecialiseerd in het omzetten van pellicule naar hoogwaardige digitale kopieën. Het betreft een nauwgezet proces, met name het aspect restauratie. De originele pellicule wordt gereinigd en gedigitaliseerd, en vervolgens wordt het beeld gerestaureerd, worden de kleuren opnieuw gekalibreerd, en wordt het geheel geremasterd om een optimaal eindresultaat te garanderen.

Gesterkt door haar expertise en ervaring reageerde CINEMATEK in 2022 met succes op een projectoproep voor het grote financieringsplan van de Europese Unie: het Resilience and Recovery Plan, Next Generation EU, dat bijzondere aandacht besteedde aan de digitale transitie. De component cinema van het plan werd, onder leiding van de Federatie Wallonië-Brussel, aangewend voor de digitalisatie en restauratie van de Franstalige Belgische cinema. In drie jaar tijd digitaliseerde het team van CINEMATEK bijna 6.000 minuten aan materiaal en restaureerde de helft ervan. In totaal ongeveer 100 films, zowel kortfilms als langspeelfilms, zowel bekende als minder bekende – maar stuk voor stuk films die van blijvend esthetisch, technisch en/of historisch belang zijn voor de Federatie Wallonië-Brussel.

Bijkomende uitdagingen, bovenop conservering, zijn valorisatie en toegankelijkheid. CINEMATEK wil deze werken dan ook toegankelijk maken voor een breed publiek, en nodigt u uit om vanaf januari 2026 de nieuwe rubriek ‘Restauratie’ op haar website te ontdekken. Hier vinden bezoekers informatie over elke gedigitaliseerde film, de maker, de productiecontext en de plaats die de film in de geschiedenis van de Franstalige Belgische cinema inneemt. Dit alles aangevuld met specifieke documentatie van onze afdeling ‘Film related’, plus een bibliografie. De werken zijn thematisch gecategoriseerd om bruggen te slaan en ontdekking te stimuleren, en ze illustreren ook de diversiteit en artistieke rijkdom van de Franstalige Belgische productie: avant-garde, kunst en film, Brussel filmen, politieke cinema enz. Alle films zullen beschikbaar zijn op een speciale website van de Federatie Wallonië-Brussel – laplateforme.be – en zullen regelmatig in onze zalen worden vertoond, zoals we dat op 24.01 doen met een compilatie van kortfilms en de première van de gerestaureerde versie van Benvenuta van André Delvaux ter ere van de honderdste verjaardag van zijn geboorte.


In samenwerking met

image
Zaterdag 24.01 17:00 LEDOUX Cart

Deze selectie van vier kortfilms uit verschillende genres en tijdperken – stille zwart-witfilm, fictie, experimentele cinema, animatiefilm – weerspiegelt de diversiteit van onze restauratie-ervaring en de artistieke rijkdom van de Belgische Franstalige productie. Het gaat respectievelijk om een baanbrekend werk van de Belgische cinema met een surrealistische touch van Ernst Moerman; een experimentele kortfilm van Chantal Akerman, beïnvloed door de Amerikaanse underground; de winnaar, in 1976, van de Prix du jury in Cannes van de grote animator Gérald Frydman (zie ook het eerbetoon dat aan hem wordt gebracht in het kader van het Anima-festival p. 72) ; en een kortfilm van Hubert Toint die aanleunt bij het universum van Terry Gilliams

Deze door CINEMATEK gerestaureerde versies (DCP) werd mogelijk gemaakt door de financiering van de Europese Unie⁄NextGenerationEU, en met de steun van de Federatie Wallonië-Bruxelles. Ingeleid door Bruno Mestdagh (coördinator digitale filmcollectie en Digilab, CINEMATEK).

 + INTRO 

image
Zaterdag 24.01 19:00 LEDOUX Cart

Benvenuta is geïnspireerd op de roman La Confession anonyme van de Belgische schrijfster Suzanne Lilar. Scenarist François ontmoet Jeanne, een schrijfster: hij wil haar roman verfilmen. Die laatste vertelt het liefdesverhaal van Benvenuta, een pianiste uit Gent, en Livio, een Napolitaanse magistraat. Delvaux creëert een spel met spiegels tussen de vier personages.

Deze door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP) werd mogelijk gemaakt door de financiering van de Europese Unie⁄NextGenerationEU, en met de steun van de Federatie Wallonië-Bruxelles. Voorafgegaan door een tweetalige inleiding door Catherine Delvaux (La Nouvelle Imagerie) & Bruno Mestdagh (coördinator digitale filmcollectie en Digilab, CINEMATEK).

 + INTRO 

image
Zaterdag 21.02 19:30 LEDOUX Cart

Op de planeet Scarabus zijn alle mensen identiek. Een cirkelvormig gat in het centrum van de stad, beschermd door een hoge omheining, wekt een vreemde fascinatie bij hen op. Agulana toont een stad waarin mensen en dingen in dood hout veranderen, op het onstuitbare ritme van de geluidsband. De invloed van oosteuropese animatie op de vroege films van Frydman is onmiskenbaar. De kortfilms La photographie en Le Cheval de fer (Gouden Palm beste kortfilm in Cannes) maken deel uit van de Magica reeks geproduceerd door Pierre Levie, gewijd aan de pre-cinema.

Voorafgegaan door een inleiding in het Frans door Christophe Tondeur (Digilab CINEMATEK). Deze door CINEMATEK gerestaureerde versies (DCP) werden mogelijk gemaakt dankzij financiering van de Europese Unie - NextGenerationEU, met de steun van de Federatie Wallonië-Brussel.

 + INTRO